здравословни и безопасни условия на труд

Здравословни и безопасни условия на труд

Осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) е една от основните отговорности на работодателя. В тази връзка законът е предвидил редица задължения за него – от провеждане на инструктажи и създаване на вътрешни правила за безопасност до отговорност при трудова злополука. 

Какво означава „здравословни и безопасни условия на труд“

По закон това са такива условия на труд, при които не се стига до професионални заболявания и трудова злополука. Те създават необходимите предпоставки за пълно физическо, психическо и социално благополучие на служителите във фирмата. Редно е да се прави разлика и между „здравословни“ и „безопасни“. Както самите названия предполагат, здравословните условия на труд са свързани със здравето на служителя и при тях работодателят има задължение да отстрани вредностите в трудовата дейност. Безопасни условия на труд, от друга страна, са тези условия, които запазват физическия и психическия интегритет на служителите. 

Уредбата на ЗБУТ е в Наредбата за условията за реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на безопасни условия. Подробно може да се запознаете с промените, които влязоха в сила на 27 септември 2024г. тук. Съобразно тези промени, работодателят е длъжен да съхранява документите по ЗБУТ по начин, който не позволява случайното им или незаконно унищожаване. Именно в изпълнение на  задължението, системата на eHR може да бъде много полезна, като предложи функционалности  в това направление.

Задължения на работодателя

Работодателят има задължения в три основни направления:

  • Организация на работата и предоставяне на необходимите средства 
  • Предоставяне на информация и обучение 
  • Превенция чрез оценка на рисковете и предприемане на мерки за тяхното отстраняване или ограничаване.

В тази връзка работодателят е длъжен да проведе различни видове инструктажначален, периодичен, ежедневен и др. Тези инструктажи за стриктно регулирани от закона. Има различни ограничения по отношение на това кой може да провежда инструктаж и на кои лица се провежда. С последните изменения на закона се въведе възможността инструктажите да се провеждат дистанционно, включително и за служители, работещи от разстояние. Видно е, че законодателят най-накрая започва да настига измененията, отдавна настъпили на практика. Той прави стъпки към дигитализация на работните процеси, като въвежда възможността инструктажите да се провеждат чрез средствата на информационните и комуникационните технологии.

Освен това работодателят е задължен да съхранява документацията свързана с провежданите инструктажи в срок от пет години. Със системата за електронни трудови досиета на eHR тази задача е значително олекотена и улеснена. Rаботодателят си спестява и място, и време. Всъщност възможност за съхранение на документацията във формата на електронни документи е и едно от нововъведенията в Наредбата с измененията от края на миналата 2024г. По този начин българското законодателство се привежда в съответствия с европейското. То въведе подобна промяна 10 години по-рано с Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО.

Профилактични прегледи

Освен провеждането на инструктажи за здравословни и безопасни условия на труд, работодателят има задължение да заплаща и периодични профилактични прегледи на служителите. Това е така, тъй като тези прегледи са задължителни при постъпване на работа, при преместване на друга позиция в същото предприятие с по-висок риск от професионално увреждане и др. Тези прегледи също следва да се документират в трудовото досие на служителите. Служителите между 18 и 40г. имат право на такъв преглед веднъж на пет години. Оттам нататък прегледите са веднъж на три години. 

Видно че, че законодателят е възложил голяма отговорност на работодателя да гарантира здравето и безопасността на своите служителите. Поради важността на тези задължения, необходимо е работодателят да може да докаже, че ги е изпълнил. С новите изменения в закона, задължението за съхраняване на документи е значително облекчено. Изрично предвидено е, че това може да се случи в електронна форма. Така българското законодателство отговаря и на европейските регулации. Нещо повече: при електронното съхраняване на документи работодателят има лесен и бърз начин да докаже, че е изпълнил законовите си задължения.

Вижте още полезна информация:

Оценка на риска във връзка с безопасността на здравето при работа

Инструктаж на работното място – задължения и документи