Новата вълна на COVID-19, свързана с варианта Омникрон, който е доказано по-заразен, е сериозно предизвикателство пред работодателите. Те следва от една страна да предприемат мерки за намаляване на риска на работното място от заразяване със SARS-COV-2, а от друга да гарантират устойчивост на дейността на предприятието, въпреки очакваните по-високи бройки на заболеваемост сред служителите.
В тази връзка работодателите следва предварително да обмислят и предприемат мерки, за да осигурят безопасни и здравословни условия на труд и да се уверят, че въпреки възможността от по-висока заболеваемост, основната дейност на предприятието няма да пострада.
За да може да се планират по подходящ начин мерките, е необходимо работодателите да направят качествена и задълбочена оценка на риска. Оценката следва да включва отговор на следните въпроси:
Кои са дейностите, които са ключови за предприятието и забавянето при изпълнението им, е свързано със сериозни последствия за цялостната организация на работата?
Кои са ключовите служители, отсъствието на които може да доведе до съществено забавяне или спиране на работата?
Кои са факторите/дейностите, които водят до по-голям риск за заразяване с SARS-COV-2?
Добър подход в това отношение е използването на скала за определяне на риска, която може да е на различни нива, но от която да е ясно кои са ключовите предизвикателства. Например при определянето на риска може да се приеме подхода за най-лесна тристепенна оценка, като всеки един от изброените фактори се оценява като „съществен“, „важен“ и „несъществен“. По този начин при планирането на мерките в последствие следва да се отдели сериозно време и ресурси според степента на риска.
При определяне на ключовите дейности следва да се вземе под внимание цялостната организация на работата. Дейностите с най-висок риск следва да са тези, при които забавянето или спирането предотвратява изцяло възможността за продължаване на работата (предаване на продукцията според уговореното в договорите и/или спиране на обслужването на клиентите).
Съществените дейности следва да се определят според приоритетите на всяко едно предприятие. Важните дейности са тези, които имат значение за добавената стойност и за подобряване на имиджа на предприятието, но тяхното спиране няма да доведе до пълно блокиране на дейността му и до непреодолими финансови последици.
При определяне на ключовите служители трябва да се съобрази йерархията в предприятието, отговорностите на всеки един от служителите и връзката между текущите им задачи и цялостната организация на дейността. Определянето на ключовите служители се извършва при оценка на обстоятелството как тяхното отсъствие ще се отрази при изпълнението на съществените и важните дейности. Спрямо служителите с най-висок риск при отсъствие, следва да се предприемат допълнителни мерки за намаляване на риска от заразяване.
При определяне на ключовите опасности е важно да се анализират работните процеси и да се определи при кои от тях е най-вероятно да се стигне до предаване на вируса. Това са дейностите, при които има условия за директен контакт или се използват общи помещения в процеса на работата. Пример за такива дейности е директната комуникация с клиенти, работните срещи в едно помещение и други.
След като се оценят рисковете, следва да се предприемат мерки за тяхното отстраняване или където това е невъзможно, за намаляването на вероятността от настъпване на негативни събития. Водещо в този процес следва да е изготвянето на план за действие, в който да са включени отделни мерки. За всяка една от мерките следва да се установи начин на контрол за спазването ѝ, необходимите ресурси за изпълнението ѝ, както и възможност за оценка на ефективността. При определяне на мерките трябва да се съобразяват трите оценени критерия, като не се допуска съществен риск и за трите от тях едновременно.
Рекламна агенция осъществява своята дейност в настоящите условия. Дейностите на агенцията са свързани с изготвяне на цялостна рекламна стратегия, подготовка на съответните рекламни материали, публикуването и разпространението на рекламните материали, оценка на ефекта от рекламната кампания. В агенцията работят общо 20 служители.
От примерната оценка е видно, че следва да се предприемат мерки по отношение на всички съществени фактори, така че да не се стигне до прекратяване на дейността на предприятието.
Пример за такива мерки, съобразно изброените хипотези са:
Това са само някои примерни и елементарни за предприемане действия, като извършването на цялостна оценка на риска и съответното планиране на мерките може да включва различни и множество фактори. Детайлното извършване на оценката и доброто планиране на мерките ще намали съществено рисковете за прекъсване на дейността на предприятието, а също така ще е доказателство и за самите служители, че техния работодател има желанието да опази живота и здравето им.