Писането на обява за работа е много повече от това просто да споделите отворена позицията в компанията. Чрез нея реално създавате очаквания у кандидатите и привличате точно тези кадри, от които се нуждаете.
Бихте ли предпочели да получите 100 кандидатури, от които само ¼ да са качествени или по-скоро искате да отделите време за 25 кандидатури, от които 20 отговарят на изискванията по обявата? В статията ще ви споделим как да напишете обява за работа, която не само да привлича по-голям брой квалифицирани кадри, но също така и такива, които са силно мотивирани да станат част от вашия екип.
Писането на обява за работа не трябва да ви затрудни, но е добре да помислите по-внимателно за съдържанието. Необходимо е да обърнете внимание на съвкупността от умения, опита, задълженията и качествата, които трябва да притежава човекът, кандидатстващ за позицията. А ето и как да ги опишете в обявата, за да бъде тя наистина атрактивна.
Първата стъпка за привличането на правилните кандидати е изборът на подходящо заглавие на позицията, съответно и на обявата за работа. Това помага на кандидатите да се ориентират в избора си и да преценят дали това е позиция, за която биха кандидатствали.
Добре е да се придържате към заглавия, които са разпознаваеми. Ако например използвате заглавието “Имейл маркетинг гуру” вместо “Имейл маркетинг специалист” рискувате да изпуснете онези, търсещи обяви, за които се изисква опит и вълнуващото на пръв поглед заглавие, да се окаже неефективно.
Ако обявата е за позиция, която не подхожда на традиционните заглавия, то постарайте се да бъдете възможно най-ясни при именуването ѝ. Добре е да включите ключови думи, които са свързани с основните функции на позицията, което ще помогне за намирането на обявата при търсене.
Когато потенциалните кандидати започнат да четат обявата ви, имате точно 2 изречения “време”, с които да задържите и спечелите вниманието им. Постарайте се да опишете позицията така, че да стане ясно още с първите няколко реда дали тази позиция пасва на уменията на кандидата.
Текстът трябва да отговаря на два въпроса, които кандидатът би си задал – “Мога ли да се справя с това?”, карайки го да се замисли за интересите, целите и амбициите си. И “Искам ли да работя точно това?”, като вашата цел е отговорът да е “Да”. Акцентирайте върху онези предимствата, възможности и задължения, присъщи за позицията, която би накарала кандидатите да се вълнуват.
Работете съвместно с мениджъра на отдела, за да опишете основните функции за позицията. Придържайте се към по-съкратен списък – между 5 и 9 основни задължения, за да избегнете голям обем от информация. Доказано е, че краткосрочната памет на човек съхранява точно толкова, затова по-съкратената, но важна информация е във ваш интерес.
Тук трябва да покажете на кандидатите с какво ще бъде заета по-голямата част от деня им, що се отнася до отговорности и задължения и да им помогнете да вземат решение дали това е нещо, което биха правили.
Друг чудесен начин да привлечете кандидатите е като опишете задълженията в един работен ден за конкретната позицията. Тук отново е добре да се допитате до мениджъра на отдела и заедно да опишете основните задачи, по които ще работи кандидата ежедневно и средно колко време отнема всяка от задачите.
Например ако 75% от времето на един копирайтър се отделя за писане на имейл текстове, а много малка част за писане на видео скрипт, то посочвайки двете задължения като основни би било подвеждащо. Добре е да обърнете внимание на тези детайли, за да не създадете грешни впечатления и новонаетите лица да бъдат разочаровани, след като започнат работа.
Следваща стъпка е да определите как мениджърите ще измерват успеха или успешно изпълнените задължения за позицията. Ще бъдат ли базирани на качество или на количество свършена работа. Средата в екипа ще води ли до съревнование или до съвместна работа. Целите измерват ли се в оборот, брой запитвания, рейтинг или други метрики?
Тези показатели са изключително важни както за кандидатите, така и за мениджърите, тъй като ще създадат реални очаквания за позицията. Чрез тях мениджърите могат да определят какви качества е нужно да притежава кандидата, за да се справи със задълженията си и да постигне успех на назначената позиция. А кандидатите ще мога да преценят дали това е по силите им и даи имат желание да отговорят на стандартите.
Помислете върху това каква подготовка компанията предвижда за конкретната позиция. Способностите за обучение на хората в компанията, които се занимават конкретно с този тип дейности могат да ви помогнат да определите по-конкретно изискванията към бъдещите кандидати в обявата за работа. Колко и какъв опит ще им е необходим, какви умения, сертификати и специализации е необходимо да имат?
Ако предлагате обучение за нещо конкретно, през което всеки един кандидат задължително трябва да мине, то не е необходимо точно този опит и умения да присъстват в изискванията за позицията. Определете дали се нуждаете от човек с базови познания в областта или някой с опит и умения, спрямо плануваните обучения,. Това ще ви помогне да спестите време, търсийки само онези кандидати, които отговарят на нуждите на екипа и бизнеса.
В допълнение към добрата обява за работа е необходимо да включите и информация за фирмата и бизнеса, която да е привлекателна за бъдещите кандидати. Изборът на хората е комплексен, а решенията им се основават не само на възнаграждението и отговорностите, свързани с работата им, но и на конкретното място, на което ще работят.
Именно тук трябва да заложите на фирмената култура, мисия, визия и ценност. Добре е да включите и различни бонуси и предимства, които ви отличават спрямо другите компании. Можете да заложите и на обратна връзка от настоящи служители или пък клиенти, с които работите. Тази част от обявата трябва не просто да каже коя е вашата компания, а да накара кандидата да иска и да се вълнува да бъде част от нея.
Не е тайна, че пазара на труда става все по-конкурентен за работодателите. Има повече отворени позиции, отколкото наети хора, а наистина качествените кандидати не остават без работа задълго. За да се отличите, е необходимо да знаете как да напишете атрактивна обява за работа. Ако следвате стъпките по-горе ще си спестите време, ще привлечете правилните кандидати и ще оберете каймака на специалистите в сферата.
Още полезни статии, свързани с темата