Какво се включва в процеса на подбор, кои са добрите практики, които ще го направят по-ефективен и ше ви позволят да оптимизирате времето и разходите си, свързани с набирането на персонал?
В основата на всеки успешен бизнес стои привличането на хора, които имат желание и амбиция да се учат и развиват. Намирането и задържането на опитни и квалифицирани кадри обаче става все по-трудно, а заменянето им коства средно между 6 и 9 месечни заплати, според проучване на SHRM (Society of Human Resources Management).
Един от начините, по които може да се намали потокът от служители и работници и съобразно разходите за търсене и наемане на нови такива, е чрез прилагане на ефективен процес на подбор. В статията ви споделяме доказани практики и стъпки, които можете да следвате за ефективен подбор на персонала.
Подборът на персонал е в основата на отдел Човешки ресурси и включва всички стъпките свързани с идентифицирането, привличането, отсяването, интервюирането, избирането, наемането и приобщаването на нов служител или работник за конкретна позиция във фирмата. Обикновено, кандидатите трябва да отговарят не само на изискванията, свързани с уменията и квалификацията, необходими за дадената позиция, но и да притежават нужните качества и характер, спрямо корпоративната култура на фирмата.
Зад процеса на подбор на правилния кандидат стоят множество прегледани cv-та, проведени интервюта и анализи и оценка на представянето. Тези дейности се извършват най-вече от отдел Човешки ресурси, специалистите по подбор и мениджърите на отдела, в който следва да бъде нает служителя или работника.
Ако бъдат прилагани правилните техники за подбор, намирането на квалифицирани кадри може да става бързо и ефективно. Процесът трябва да следва определена система, която да включва всички инструменти и стъпки, необходими за наемането на правилния кандидат.
Например, ако интервюто се провежда от HR специалист и от мениджър, в чиито екип е отворената позиция, то автобиографията на кандидата трябва да бъде споделена с мениджъра преди срещата, за да може той/тя да се запознае с информацията предварително и да подготви правилните въпроси към кандидата, чиито отговори ще послужат за вземане на информирано решение. Ето още някои ефективи решения, които могат да максимизират процеса на подбор:
Етапите на търсене и наемане на служители могат да бъдат по-ефективни, ако се използват HR софтуери (HRIS – Human resource management system), които автоматизират различни процеси, свързани с управлението на човешките ресурси. Това позволява например да се проследяват броя на каналите и кандидатите по канал, както и да се филтрират тези, които отговарят на всички изисквания за позицията.
При процеса по наемане пък, може да се използва web-базирана система, която дигитализира трудовото досие, позволява дистанционно споделяне и подписване на документи, включително трудовия договор, длъжностната характеристика и др.
Това би спестило ценно време, което HR специалистите могат да използват за изграждане и подобряване на комуникацията със служителите, отколкото за извършване на оперативна работа.
Създаването на програма, която да ангажира служителите в процеса на подбор е друг ефективен метод, който може да спести време за затваряне на конкретна позиция. Обикновено за препоръка на кандидат, фирмата осигурява някакъв вид възнаграждение, било то в парично изражение или под формата на привилегии, обучения и т.н. По този начин служителите имат стимул да споделят за наличното работно място и увеличават шанса за него да кандидатстват по-квалифицирани кадри.
Подборът в най-общият случай може да се разгледа като двустранен процес. От едната страна се намира кандидатът, който се подготвя, за да покаже най-доброто от себе си пред бъдещия си работодател. От другата страна е бизнесът, който също трябва да впечатли кандидатите и да се докаже като добро работно място, пред останалите конкурентни фирми.
За да се превърне в предпочитано място за работа, всеки бизнес е добре да има утвърдени ценности, мисия и визия, част от корпоративната му култура и да ги споделя на уебсайта си и страниците си в социалните медии. По този начин, кандидатите, които правят проучване ще имат възможност да научат повече за бъдещия си работодател, а фирмата ще има конкурентно предимство и шанс да бъде избрана от по-голям брой кандидати.
Инвестирането на време в изграждане и прилагане на система за ефективен подбор на персонала може да има следните предимства за работодателите:
След като вече са поставени основите на добрите практики на подбор, какви следва да са стъпките, които да изпълни всеки бизнес, за да подобри ефективността на процеса:
Добра стратегическа стъпка е определянето на конкретните отговорности, които трябва да поеме новия служител, спрямо нуждите на бизнеса. Ако отворената позиция е в следствие на човек, който е напуснал, то неговите отговорности и характеристики са вече зададени. Ако фирмата тепърва сформира нова позиция обаче, е важно да се разпише конкретно, какви точно ще бъдат задълженията на новия служител или работник и те да служат като основа в процеса на подбор.
Създаването на добра обява за работа е ключово за процеса на подбор. Изключително важно е да се съобразят нуждите на бизнеса и отдела и спрямо тях да се определят отговорностите и задълженията за позицията. Те трябва да присъстват в обявата за работа, за да могат кандидатите да придобият представа за длъжността, а фирмата съответно да избере тези, които отговарят на заложените изисквания. Колкото по-подробна и ясна е информацията в обявата, толкова по-голям е шанса кандидатите да срещтнат нуждите на бизнеса и съответната позиция.
Следваща стъпка от процеса на подбор е създаването на план, в който да бъдат посочени всички възможни начини, по които бизнесът ще разпространи информацията за отворената позиция. В това число външни и вътрешни канали, в които ще се публикува обявата, списък с подходящи събития, публикации в социалните медии, създаване на опция за кандидатстване през сайта на компанията, програма за препоръки и други.
На този етап трябва да се определят и отговорни хора от HR отдела, които ще преглеждат кандидатурите, насрочват и провеждат интервюта и избират, заедно с мениджъра подходящите кандидати.
Добър начин да се изберат кандидатите, които в последствие ще се явяват на интервю, е чрез провеждането на телефонен разговор. Тази преселекция е особено подходяща, когато позицията изисква владеене на чужд език – нещо, което лесно се разбира и по телефона. Препоръчително е да се подготвят подходящи въпроси, които интервюиращия да зададе и разговорът да е с продължителност 5-10 минути.
В случай, че кандидатът отговаря на критериите, заложени на този етап от процеса, той/тя може да бъде поканен на интервю директно по време на разговора. А тези, които не са подходящи, съответно да отпаднат. Така ще се редуцира броя на срещите и ще се подобри качеството на кандидатите, което би спестило ценно време и ресурси при следващите етапи на подбор.
Препоръчително е интервюто на живо да се проведе в рамките на няколко работни дни след телефонното. В противен случай, кандидатът може да загуби интерес.
Самото интервюто е добре да стартира с уточнение как ще протече срещата, като добра практика тук е първо кандидатът да сподели повече за своя опит, след това интервюиращия да разкаже повече за конкретната позиция, както и за компанията, след което да даде възможност за въпроси, от страна на кандидата и на последно място да уточни срокът, в който ще върне отговор за взетото решение. Дори и кандидатът да не е одобрен, желателно е HR отдела да го информира и да поиска разрешение да запази контактите му за бъдещи позиции.
След като са проведени всички интервюта и фирмата е направила своя избор, идва ред на офертата за работа. В случай че, кандидатът се е отличил от останалите, не е необходимо да се изчаква прекалено дълго, за да се направи оферта. В повечето случаи кандидатите, особено ако са качествени, имат повече от едно предложения и понякога е въпрос на време, коя фирма ще реагира в по-кратък срок.
Важно е да се отбележи, че отправянето на оферта към кандидата не гарантира, че той/тя ще я приеме. Добре е да се направи привлекателно предложение, на което е трудно да се откаже. Важно е бизнесът да умее да изтъкне всички предимства на позицията и да има какво повече да предложи, съобразявайки конкурентните на него фирми. Също така ако кандидатът се колебае в изборът си, е възможно да бъдат договорени допълнителни условия и офертата да се промени, стига фирмата да е готова на тази стъпка.
Този етап е изключително важен, защото макар кандидатът да е приел офертата, сега е ред на фирмата, да го/я впечатли и приобщи към културата, начина на работа и да създаде цялостно преживяване, за да го/я задържи. Процесът на наемане може да се раздели на два етапа – подготвяне на документацията и приобщаване.
Необходимо е да се създаде трудово досие на работника или служителя, да се подготви трудов договор, длъжностна характеристика и т.н. За по-ефективно споделяне, подписване, съхранение на тези документи, особено в условията на пандемия, където по-голямата част от служителите работят от разстояние, може да се използва система за електронни документи и трудови досиета.
Следващата важна стъпка е да се определи процеса по приобщаване на новия служител, за да може той/тя успешно да стартира на новото място и да се почувства като част от екипа. Това например може да включва осигуряването на материали за работа – тетрадка, бележник, химикалки и др, развеждане из офиса, назначаване на ментор, към който да се обръща при нужна, насрочване на срещи с мениджърите на различните отдели или поне на тези, с които се очаква да работи пряко, тийм билдинг с екипа и други.
В случай, че се следват стъпките и препоръките за процеса на подбор, фирмите имат голям шанс да намерят качествените кандидати, от които се нуждаят. Целият процес отнема време, планиране и анализиране, но ако се следват доказаните практики и бизнесът създаде ефективна стратегия, усилията ще дадат резултат.
Още полезни статии:
Как да напишем атрактивна обява за работа
Поколение Z – Ето как да ги привлечете към екипа си
Какво да направите когато кандидатите изчезнат след успешно интервю