След като Милениалите (известни още като Поколение Y) станаха част от работната сила, светът на бизнеса се промени завинаги. Те наложиха принципи като гъвкавост и прозрачност в работните отношения и продължават да предизвикват промени във всяка една индустрия. Все повече фирми разбират, че за да са предпочитани, трябва да са иновативни и адаптивни. Някои например избират open space офис концепцията, предлагат гъвкаво работно време и условия на хибридния модел на работа.
Сега обаче дойде редът и на Поколение Z да наложи своите трайни промени върху работния свят. Генерация Z (или още Gen Z от англ.) са всички родени между 1996-та и 2009-та и представляват най-разнообразната група в историята до момента. Приблизително 2 милиарда от световното население, тази група ще е една от движещите работни сили – 27% до 2025 година.
Ако искате да привлечете мотивирани и амбициозни служители от поколение Z, ето 5 неща, които е добре да знаете.
Когато избират работа, поколение Z са движени от развитието и възможността да печелят повече. Спрямо проучване, направено през 2022 година от Deloitte Global, заплатата е причина номер 1 за представителите на Gen Z да сменят работното си място, като 46% от участниците посочват, че живеят от заплата до заплата и се тревожат, че няма да могат да покрият разходите си. Изборът им за нов работодател е воден от възможностите за развитие, възнаграждението и най-вече постигането на баланс между работата и личния живот (46% посочват, че се чувстват изтощени от натовареността на работното място).
Характерно за генерация z е високата увереност в професионално отношение. Те са движени от своя състезателен дух и желание да успеят и да бъдат най-добрите, в това, което правят. Дори и в условията на икономическа несигурност, представителите на това поколение са уверени, че могат да се изкачват по стълбата на успеха и са решени да се докажат.
Така че, ако искате да привлечете точно такъв тип хора към екипа си е необходимо да им предоставяте ясен и дефинират път на кариерно и финансово израстване.
Колкото и противоречиво да е влиянието на технологиите и социалните медии върху развитието на поколение z, едно е сигурно, именно това им в позволило да възприемат информация много по-бързо отколкото генерациите преди тях.
Това от своя страна оказва влияние върху обратната връзка, която получават от своите мениджъри – те очакват такава постоянно и своевременно. Именно нуждата на Gen Z да се развиват и минават на следващо стъпало в кариерно отношение, провокира у тях желание да знаят как се справят във всеки един момент и какво е нужно да подобрят.
За да срещнат нуждите им, HR специалистите трябва да се адаптират и да пригодят оценките на представянето им, така че те да бъдат по-информативни и консистентни.
Въпреки, че огромна част от поколение Z станаха свидетели на финансовите предизвикателства на своите родители и лично усетиха влиянието на най-лошата икономическа криза след Голямата депресия, много вярват, че в днешната икономика потенциалът за правене на пари е безграничен.
Тези убеждения се засилват още повече благодарение на технологиите, които доказват че точно чрез тях могат да бъдат създавани и реализирани бизнес възможности с голям потенциал, със сравнително ниски режийни разходи.
Обединени резултати от проучвания, публикувани в статия на CSP Global сочат, че 42% от Gen Z искат да имат собствен бизнес в близкото бъдеще. Готови са да работят извънредно, ако ще бъдат възнаградени за това и поемат отговорност за собственото си кариерно развитие. Имат състезателен дух, притежават умения за саморазвитие и често предпочитат да работят самостоятелно или независимо.
Често се прави погрешно заключение, че поради технологичния свят, в който израстнаха поколение z, комуникацията на живо не е в природата им. Истината обаче е че тази генерация предпочита да общува, особено в професионална обстановка, лице в лице.
Служителите от тази възрастова група искат не само да говорят с мениджърите си, но и да бъдат наставлявани от тях и що се отнася до нещо важно като работата и кариерното развитие, то най-добри резултати в това отношение се постигат чрез комуникация на живо.
Както вече бе споменато, Gen Z приемат и обработват много информация и то бързо и ако искате комуникацията с тях да е ефективна, е необходимо да им представяте ситуацията такава каквато е, без да им спестявате важни детайли. Уверете се, че сте заделили време за среща и не се притеснявайте, ако се налага да им съобщите неприятни новини, било то провал в изпълнението на проект или необходимост от съкращения.
Генерация Z иска да работи за компании, които следват принципите на прозрачност, що се отнася до фирмената им политика. Предвид факта, че са израстнали в свят, в който отговорите на всеки въпрос се появяват мигновено, с един клик на бутона, то честната комуникация в екипа и прозрачните отношения са от ключово значение.
За да привлечете хора от това поколение, уверете се, че бизнесът ви има ясна посока на развитие и дефинирани мисия и цели, които са част от фирмената култура. Прилагайте ги от самото начало, стартирайки още с интервюто и по целия път на кариерното развитие на Gen Z.
Поколение Z е едно от най-разнородните и най-бързо развиващи се поколения в историята ни. Те вече започнаха да оказват незаличимо влияние върху света на бизнеса чрез своето разнообразие, иновативност и ентусиазъм за развитие и успех. Онези компании, които искат да имат в екипите си кадри с подобен потенциал, трябва да се адаптират към техните виждания и да преосмислят стратегията си за привличане на таланти.
Още полезни статии:
5 Съвета за приобщаване на нови служители работещи от разстояние