поколение z

Поколение Z – Ето как да ги привлечете към екипа си

След като Милениалите (известни още като Поколение Y) станаха част от работната сила, светът на бизнеса се промени завинаги. Те наложиха принципи като гъвкавост и прозрачност в работните отношения и продължават да предизвикват промени във всяка една индустрия. Все повече фирми разбират, че за да са предпочитани, трябва да са иновативни и адаптивни. Някои например избират open space офис концепцията, предлагат гъвкаво работно време и условия на хибридния модел на работа

Сега обаче дойде редът и на Поколение Z да наложи своите трайни промени върху работния свят. Генерация Z (или още Gen Z от англ.) са всички родени между 1996-та и 2009-та и представляват най-разнообразната група в историята до момента. Приблизително 2 милиарда от световното население, тази група ще е една от движещите работни сили – 27% до 2025 година.

Ако искате да привлечете мотивирани и амбициозни служители от поколение Z, ето 5 неща, които е добре да знаете.

1. Възможност за развитие и повишение

Когато избират работа, поколение Z са движени от развитието и възможността да печелят повече. Спрямо проучване, направено през 2022 година от Deloitte Global, заплатата е причина номер 1 за представителите на Gen Z да сменят работното си място, като 46% от участниците посочват, че живеят от заплата до заплата и се тревожат, че няма да могат да покрият разходите си. Изборът им за нов работодател е воден от възможностите за развитие, възнаграждението и най-вече постигането на баланс между работата и личния живот (46% посочват, че се чувстват изтощени от натовареността на работното място).

Характерно за генерация z е високата увереност в професионално отношение. Те са движени от своя състезателен дух и желание да успеят и да бъдат най-добрите, в това, което правят. Дори и в условията на икономическа несигурност, представителите на това поколение са уверени, че могат да се изкачват по стълбата на успеха и са решени да се докажат.

Така че, ако искате да привлечете точно такъв тип хора към екипа си е необходимо да им предоставяте ясен и дефинират път на кариерно и финансово израстване.

2. Обратна връзка в точния момент

Колкото и противоречиво да е влиянието на технологиите и социалните медии върху развитието на поколение z, едно е сигурно, именно това им в позволило да възприемат информация много по-бързо отколкото генерациите преди тях.

Това от своя страна оказва влияние върху обратната връзка, която получават от своите мениджъри – те очакват такава постоянно и своевременно. Именно нуждата на Gen Z да се развиват и минават на следващо стъпало в кариерно отношение, провокира у тях желание да знаят как се справят във всеки един момент и какво е нужно да подобрят.

За да срещнат нуждите им, HR специалистите трябва да се адаптират и да пригодят оценките на представянето им, така че те да бъдат по-информативни и консистентни.

3. Поколение Z – поколение на предприемачите

Въпреки, че огромна част от поколение Z станаха свидетели на финансовите предизвикателства на своите родители и лично усетиха влиянието на най-лошата икономическа криза след Голямата депресия, много вярват, че в днешната икономика потенциалът за правене на пари е безграничен. 

Тези убеждения се засилват още повече благодарение на технологиите, които доказват че точно чрез тях могат да бъдат създавани и реализирани бизнес възможности с голям потенциал, със сравнително ниски режийни разходи. 

Обединени резултати от проучвания, публикувани в статия на CSP Global сочат, че 42% от Gen Z искат да имат собствен бизнес в близкото бъдеще. Готови са да работят извънредно, ако ще бъдат възнаградени за това и поемат отговорност за собственото си кариерно развитие. Имат състезателен дух, притежават умения за саморазвитие и често предпочитат да работят самостоятелно или независимо.

4. Комуникирайте с тях на живо

Често се прави погрешно заключение, че поради технологичния свят, в който израстнаха поколение z, комуникацията на живо не е в природата им. Истината обаче е че тази генерация предпочита да общува, особено в професионална обстановка, лице в лице. 

Служителите от тази възрастова група искат не само да говорят с мениджърите си, но и да бъдат наставлявани от тях и що се отнася до нещо важно като работата и кариерното развитие, то най-добри резултати в това отношение се постигат чрез комуникация на живо.

Както вече бе споменато, Gen Z приемат и обработват много информация и то бързо и ако искате комуникацията с тях да е ефективна, е необходимо да им представяте ситуацията такава каквато е, без да им спестявате важни детайли. Уверете се, че сте заделили време за среща и не се притеснявайте, ако се налага да им съобщите неприятни новини, било то провал в изпълнението на проект или необходимост от съкращения.

5. Прозрачност и екипност в бизнеса

Генерация Z иска да работи за компании, които следват принципите на прозрачност, що се отнася до фирмената им политика. Предвид факта, че са израстнали в свят, в който отговорите на всеки въпрос се появяват мигновено, с един клик на бутона, то честната комуникация в екипа и прозрачните отношения са от ключово значение. 

За да привлечете хора от това поколение, уверете се, че бизнесът ви има ясна посока на развитие и дефинирани мисия и цели, които са част от фирмената култура. Прилагайте ги от самото начало, стартирайки още с интервюто и по целия път на кариерното развитие на Gen Z.

Бъдете готови, защото те идват

Поколение Z е едно от най-разнородните и най-бързо развиващи се поколения в историята ни. Те вече започнаха да оказват незаличимо влияние върху света на бизнеса чрез своето разнообразие, иновативност и ентусиазъм за развитие и успех. Онези компании, които искат да имат в екипите си кадри с подобен потенциал, трябва да се адаптират към техните виждания и да преосмислят стратегията си за привличане на таланти.

Още полезни статии:

5 Съвета за приобщаване на нови служители работещи от разстояние

Как да напишем атрактивна обява за работа

5 Начина да подобрите мотивацията на работното място