kakvo-iskat-slujitelite

Какво искат служителите от работодателите си днес

Времената се променят, а заедно с тях и очакванията на служителите днес. Ако преди, неща като позиция, добра заплата и възможност за повишение са били основни фактори, които са задържали ценните кадри във фирмата, то днес нещата стоят по малко по-различен начин. Времето на Covid-19 наложи концепцията за работа от разстояние и тази промяна остана трайна в светът на бизнеса.

Та какво наистина искат служителите от работодателите си в днешния модерен свят? Гъвкавост и работа от вкъщи са основни приоритети при избор на работно място, но е важно да разберем какви са мотивите, стоящи зад тях. В статията ще ви споделим основните причини, които влияят на избора на хората днес и какво да предприемете, за да бъдете по-предпочитани пред останалите работодатели.

Самостоятелност и доверие

Тези два фактора – самостоятелност и доверие, имат пряко влияние върху онези допълнителни 10% над 100-те, които служителите дават, когато се чувстват щастливи на работното си място. Микроменажирането, например, не само, че отдавна е загубило приложение в модерния свят на бизнеса, но е и крайно непредпочитано от днешните професионалисти. Сега то е изместено от по-голяма гъвкавост и възможност за вземане на самостоятелни решения. Ако предоставяте на хората си възможност сами да управляват ежедневните си задачи и да допринасят за вземането на важни за бизнеса решения, всеки ще се чувства по-уверен и изпълнен с усещане за значимост на работното място. 

Според проучване на Gartner, 65% от специалистите преосмислят значението на работата в живота си след пандемията, а 56% искат да допринасят повече за обществото. Усещането за значимост по естествен път води до по-висока отдаденост на каузата и постигане на резултати. Аналогично и в бизнеса, когато служителите ви имат възможността директно да влияят за постигането на общите цели, това повишава удовлетвореността им на работното място, тяхната продуктивност и респективно резултатите, които постигат.

Допълнителни придобивки и справедливо възнаграждение

Проучване в България, проведено от Career Show през 2022 година сочи, че близо 83% от служителите не са удовлетворени от месечното си възнаграждение. Около 40 на 100 от анкетираните биха сменили работата си за 20% по-високо възнаграждение и по-малко стрес. Въпреки нестабилната икономика днес, специалистите имат увереност, че могат да намерят ново работно място с по-добри условия, поради високата конкуренция на пазара на труда и нарастващия брой отворени позиции.

Не можем да отречем, че заплатата със сигурност остава ключова при избора на работно място. Ако вие сте работодател, можете обаче да увеличите възнаграждението на служителите си и по друг начин. Днес, специалистите избират работодатели, които им предлагат съвкупност от стандартни, материални придобивки и неща, които ги карат да се чувстват значими и ценени. 

Някои от тях включват:

  • Добро възнаграждение и допълнителни осигуровки
  • Брой дни годишен отпуск и почивки
  • Програми за поддържане на добро физическо и емоционално здраве
  • Гъвкаво работно време и възможност за работа от разстояние
  • Отпуски и бонуси при раждане и грижа за дете
  • Дялове от компанията 

Разбира се, не е нужно да включвате всичко от списъка. Можете да подберете онези неща, които най-много резонират с фирмената ви култура и същност на бизнеса и на по-късен етап да добавяте още спрямо индивидуалното представяне и заслуги на всеки служител.

uchene i razvitie

Възможности за развитие

Крайната цел на всеки е да намери място, на което да се чувства удовлетворен и да се задържи трайно, разбира се, обаче, с възможности за развитие. Хората имат нужда да виждат план на техния кариерен път и то дългосрочен. Това дава усещане за цел, към която да се стремят и постигнат. Също така това да видят себе си по този път, засилва чувството на мотивация и значимост. 

Как вие в ролята си на работодател можете да създадете точно това усещане у служителите си? Отговорът се крие в това да предоставите възможности на хората ви да се учат чрез менторски програми от по-опитните специалисти в компанията, както и чрез различни обучения и курсове. Добре е да заложите бюджети в годишния си финансов план за точно такъв тип активности и да предоставите на служителите си възможност да избират в какво да се включат.

Баланс между работата и личния живот

Както споменахме в началото на статията, а и нещо, което всеки един от нас лично усеща е, че светът след Covid-19 не е същия, особено по отношение на работата. Ако преди сме говорили за баланс между работата и личния живот, сега вече личния живот заема първото място в това сравнение. 

баланс в работното време

По време на пандемията много хора имаха възможността да излязат от рамката на типичния работен ден – “от 9 до 5 в офиса” и започнаха да оценяват много повече свободата и стойността на това да разполагаш с времето си. Да си зад бюрото по 8 часа на ден, 5 дни в седмицата далеч не означава, че за това време ще свършиш по-качествена работа. Дори напротив, за много хора работата от разстояние и в различно време дава много по-добри крайни резултати и ги кара да се чувстват по-продуктивни. Именно поради тази причина, е изключително важно вие като работодатели да предоставите гъвкави условия на работа, що се отнася до работно време и място.

Друг важен детайл, свързан с постигането на баланс между личния живот и работата е да съумеете да внедрите нуждите на служителите си във фирмената си култура и политика. Балансът не е само в това да позволите на ваш служител да работи от вкъщи, за да може да вземе детето си от училище навреме. Балансът се постига като създавате свобода, градите доверие и се допитвате до мнението на хората ви. Така те ще чувстват свободата да планират задачите си спрямо професионалните си и личните си нужди, а в дългосрочен план вие ще се радвате на по-висока ефективност и по-добри крайни резултати.

Осигурете на служителите си това, от което се нуждаят

Ако се стараете да разберете какво служителите ви наистина искат и очакват от вас и правите нужните промени във фирмената си култура, гарантирано създавате среда, в която всеки би искал да се задържи трайно. Когато хората ви са щастливи на работното място, имат възможност за развитие и свобода да управляват времето си, то със сигурност създавате среда, изпълнена с доверие и ценности. Именно това е отличаващия фактор, който ще накара много хора да предпочетат вас, пред останалите работодатели и ще помогне на бизнеса ви да се разраства и да бъде конкурентен на пазара на труда.

ehr-demo

Още полезни статии:

5 Начина да подобрите мотивацията на работното място

7 Стъпки за ефективен подбор на персонала

Как да напишем атрактивна обява за работа