Замисляли ли сте се, че наличието на ясно дефинирани ценности в бизнеса ви повишава щастието на служителите и привлича висококвалифицирани кадри? Ако отговорът е не или по-скоро не можете да разберете защо, в статията ви споделяме как тези ценности са в основата на всяка корпоративната култура и защо именно тя е едно от най-важните неща в бизнеса.
Корпоративната култура описва основните ценности и вярвания на организацията. Може да бъде показана по различни начини – от това как бизнесът установява и прилага правила, до начина, по който служителите във фирмата комуникират помежду си.
Стилът на управление и работната среда често са отражение на корпоративната култура на една компания. Тя може да определи мисията и целите на бизнеса, да формира управленската структура и да задава основни очаквания за отношението и поведението на служителите.
В същността си обаче определението на корпоративна култура може да е доста разновидно. В зависимост от това с кого говорите, за едни може да означава просто предимствата и бонусите, предлагани на служителите. За други може да стига само до определинето, което компанията използва под логото си или на уебсайта си, а за други корпоративната култура може да е толкова важна, колкото принципите, определящи всичко, което компанията прави.
Това, което е много по-сигурно обаче, е че в днешно време, всяка компания има идентичност и репутация, които са очевидни за клиентите и нейните настоящи и бъдещи служители. Изграждането на корпоративната култура и демонстрирането ѝ по разбираем начин, са две жизнено важни действия, които директно влияят на продажбите ви, привличането на квалифицирани кадри, поддържането на щастива работна среда и задържането на най-добрите ви служители.
Повече от всякога, корпоративната култура е определящ фактор за следващото поколение служители, навлизащи на пазара на труда. Точно те навлизат в епоха на големи промени на традиционната офис среда и ценят чувството за принадлежност чрез споделените с колегите вярвания и цели.
Има значителни предимства както за работодателите, така и за служителите при наличието на силна и ясно дефинирана корпоративна култура. Ето как влияе тя върху различните аспекти на бизнеса:
Следните думи често се използват за позитивно описание на корпоративна култура:
Изброените примери са само една малка част от думи, които компаниите използват за описание на своята култура. Въпреки че някои от тях може силно да резонират с вашите виждания, уверете се, че ще включите и други по-непознати думи, които са специфични за вашата компания. Това ще ви помогне да се отличите от останалите работодатели.
В културата на всяка една компания има няколко основни елемента. Ето какво трябва да знаете за тях, за да можете да поставите стабилни основи при създаване на вашата култура:
Мисията на компанията предава отговорите на следните въпроси: Какво искате да постигнете? Искате ли да внесете иновации в света, да осигурите най-доброто клиентско преживяване или да създавате качествени продукти, за които хората да искат да говорят? Мисията ви може да бъде споделена в едно единствено изречение, а може и да я опишете в един, два параграфа, но най-важното е, в тези текстове да бъдете максимално ясни и да предадете ключовото си послание, без излишни отклонения.
В какво вярвате? Ценностите и етиката, които преобладават във вашата компания, ще повлияят на много аспекти от ежедневието в работната среда. Ето някои примери за ценности, които компаниите често поставят на преден план:
Етиката може да има значение, когато решавате кои ценности са най-важни за вашата компания. Например, всяка фирма иска да вижда конкретни резултати в месечните си балансови отчети. Вие трябва да решите какво сте готови да пожертвате, за да постигнете тези резултати. Ако правите компромиси с продуктите или услугите си, за да спестите пари, или прибягвате до недоброжелателни техники, за да надделеете над конкурентите, интегритетът на вашата компания вероятно ще пострада.
Всяка правило, което създавате във вашият бизнес, трябва да се оповава на ценностите, които първоначално сте задали. Мислете за ценностите и етиката като цел, която си задавате и искате да постигнете, а за правилата като за различните пътища, които ще ви отведат до желаното място.
Знаете ли как изглежда основният офис на Google? Целият комплекс наподобява детска площадка за възрастни. С капсули за следобеден сън (т.н. ‘nap pods”), стаи за масаж и безплатна гурме храна, звучи като място, на което повечето хора си мечтаят да работят. Въпреки че може би нямате желание или пък средства да пресъздадете работната среда на Google, трябва сериозно да помислите върху начина, по който се чувстват служителите ви, когато са във вашия офис.
Интериорът има силата да оказва значително влияние. Липсата на украса или декорации могат да направят мястото да изглежда студено и безлично. Белите и скучни стени, стандартните офис мебели и флуоресцентно осветление често могат да влияят негативно на хората, прекарващи по 8-9 часа от времето си между тях. Помислете върху възможността да добавите елементи във вашето офис пространство, които да съумяват да насърчават щастлива и енергична среда.
Психологията на цветовете е доказала, че те наистина влияят на настроението, затова разберете какво означават различните нюанси и палитри и ги включете в интериора на офиса си. Можете също така да подберете и интересни картини, които биха допълнили стила на пространството.
Нещо важно, което трябва да вземете предвид е и общото разпределение на вашия офис. Например, ако екипната работа е една от най-силните ви ценности, няма да си направите услуга, ако офисът е само поредица от кабинети, които отделят членовете на екипа един от друг. Напротив, трябва да направите така, че хората да имат възможност лесно да комуникират и да си помагат.
Корпоративната култура може да бъде забелязана много силно в начина, по който членовете на един екип комуникират помежду си. Има ли непрекъснат и свободен поток от идеи или служителите ви имат тенденция да се игнорират един друг или да се състезават?
Ако не ви харесва това, което виждате, то най-вероятно трябва да промените корпоративната си култура, за да създадете по-добра работна среда. Не просто казвайте какво трябва да се направи, а управлявайте с пример и създавайте възможности за служителите да се чувстват по-комфортно един с друг. Като прилагате корпоративната си култура и подпомагате работната среда чрез различни социални събития за служителите си, можете да създадете атмосфера на иновации, комуникация и доверие.
След като сте създали ясна визия за корпоративната култура на вашата компания и сте определили посоката, в която искате да се развивате, трябва да създадете конкретни цели и правила, чрез които да я внедрите и прилагате.
Помислете как да опишете културата на компанията на вашите настоящи служители. Запишете каква култура искате да имате и подгответе презентация, която ще ви помогне да предадете вашето послание. Срещата с вашия екип е възможност за вас да:
Важно е да си поставите конкретни цели и да следите колко успешно биват постигани. Неща като доверие и откритост например, са практически невъзможни за измерване, но можете да изпращате тримесечни анкети на вашите служители, за да разберете как те смятат, че се развива културата.
Разбира се, има и цели, които са по-лесни за планиране и измерване. Можете да решите да преустроите офиса до края на годината например, да започнете да организирате месечни социални събирания за екипа си или да внедрите различни инструменти и софтуери за по-лесно сътрудничество, като по този начин ще насърчите екипната работа.
Все повече и повече бизнеси отдават все по-голямо значение на меките умения (т.н. “soft skills” в сравнение с твърдите умения (“hard skills”). Възможно е да обучите човек да използва определена компютърна програма, но е много по-трудно, а може би дори невъзможно, да го накарате да промени личността си.
Затова, когато търсите нови попълнения за бизнеса си, винаги се стремете да разчитате добре техните лични ценности и обръщайте внимание на това как биха комуникирали с другите хора от вашия екип и как биха се вписали в средата, която сте създали. Може дори да проведете интервю с дадено лице няколко пъти, така че да поканите и други членове на екипа да участват в срещата и да споделят мненията си за кандидата.
Възможно е, докато все още работите върху новата корпоративна култура на компанията си, да осъзнаете, че част от служителите ви не притежават качествата, които искате да заложите. В този случай, не е задължително да освобождавате тези хора. Напротив, възможно да ги вдъхновите да се променят и адаптират, като:
Никога не забравяйте, че въпреки че през повечето време бизнесът се фокусира върху това, което се случва в рамките на компанията, той може да има голямо влияние върху начина, по който го виждат другите, извън него. Например служител, който напуска поради негативна работна среда и в т.ч. култура, може да споделя мнението си за лошото си преживяване в различни платформи.
Друг важен аспект е, че добрата култура може да бъде отличен инструмент за промотиране на вашата компания като работно място. Например, ако предоставите на служителите си платен отпуск, за да взимат участие в различни доброволчески инициативи, то със сигурност това ще стигне до голяма част от обществото. Дори можете да създадете маркетингова кампания около положителния ви принос и по този начин да покажете културните ценности на бизнеса ви.
Създаването на корпоративна култура често е сложна задача, а промяна ѝ, така че да подпомогне вашия бизнес и служителите ви, е още по-голямо предизвикателство. Първата крачка към създаване на силна, позитивна корпоративна култура е да разпишете всичко, което искате да постигнете. Последната крачка трябва да ви отведе до фирмена среда, която всички служители приемат и са щастливи с новите принципи.
Сега, след като успяхме да излезем от времето на пандемията и се връщаме към добре познатото работно пространство, в ролята на работодатели имаме рядката възможност да предефинираме своята корпоративна култура и да внедрим иновативните хибридни модели на работа. Новите поколения служители искат да работят с хора, които споделят техните ценности. Всяка компания, която може да прилага и комуникира тези ценности, ще има огромно предимство в тази постоянно развиваща се бизнес среда.
Още полезни статии:
7 Стъпки за ефективен подбор на персонала