Напускане или степен на напускане е ключов показател в работата на HR специалистите. В статията ще ви споделим всичко за това това как да измерите и намалите степента на напускане и как е обвързана с други сходни показатели.
Съдържание
Степента на напускане е скоростта, с която служителите напускат компанията. Реално измерва колко човека напускат, независимо дали е по своя воля или не. По принцип степента на напускане се измерва в проценти и едно от основните неща, което HR специалистите следят, за да разберат как нещата се движат в компанията.
След като вече знаем какво е степен на напускане, нека разгледаме по-подробно защо е важно тя да се следи. Накратко: защото дава ключова информация на HR специалистите, а именно – колко служители напускат компанията им.
До известна степен, това, че служителите напускат, е нормално и може да се очаква. Когато обаче нивата на напускане са нетипично високи, това може да е индикатор, че трябва да смените стратегията си спрямо служителите. В случай че губите добри служители, особено ако срещате трудности да ги замените, това значи, че няма да можете да работите достатъчно ефективно и да постигнете бизнес целите си.
Освен това, да губите служителите е всъщност не е финансово изгодно за компанията, като според някои изчисления ви струва между шест и девет месеца от заплатата на дадения служител, за да го замените с нов.
За да изчислете степента на напускане, трябва да разделите средния брой на служителите, напуснали компанията за определен период от време, на средния общ брой служители за съшия период. След това трябва да умножите по 100, за да получите данните в проценти.
Това ще ви покаже колко човека са останали след напусканията, или с други думи колко човешка сила губите. Важно е да знаете, че нивото ви на напускане не измерва нивото на задържане, или с други думи „оборота на служителите“ в компанията. Всъщност измерва колко бързо и ефективно вашата компания може да замени хората, които са напуснали. Стига изобщо да е възможно да ги замени.
Разбира се, не можем да разглеждаме нивата на напускане сами по себе си. Трябва да ги разглеждаме в контекста на това какво се случва в индустрията, в областта, в световен мащаб. Така че какво всъщност са високи нива на напускане?
Според усреднените стойности всичко над 20% може да се счита за високи нива на напускане. Само че това варира според индустрията. Следователно е важно да се направят и специфични проучвания, за да видите как нивата на напускане във вашата компания се съотнасят към тези на сходни компании. Общият принцип обаче е, че показатели над 20% през годината са ясен индикатор, че трябва да проверите какво не върви както трябва и какви подобрения можете да направите.
Няколко фактора, сред които:
Напускането невинаги е лошо. Често може да е неизбежно поради причини като пенсиониране, освобождаване или оттегляне от дадена позиция. В повечето случаи обаче, ако много от вашите служители напускат, това често се дължи на вашата компания. Причини могат да бъдат възнаграждението, управлението, опитът на служителите и цялостната корпоративна култура. Със сигурност факторите може да са комплексни и за HR специалистите това е истинско предизвикателство. От друга страна е и причина да потърсят решения за подобрение на работните условия.
За вас като HR специалист е важно да сте запознати с този показател и да следите неговите нива. С оглед на различните фактори, които са довели до неговите по-високи нива във вашата компания, можете да прецените дали е необходимо да предприемате някакви мерки, или не. Понякога това е част от естествени процеси в компанията и не е причина за притеснение. Понякога обаче изисква навременна намеса, за да спести разходи на компанията.
Прочетете още:
Предизвестие за напускане – как да кажете на шефа, че си тръгвате?
Кои са най-успешните практики в HR отдела?
Планиране на човешките ресурси – всичко, което трябва да знаете
Полезна информация, свързана с дигитализацията на HR процесите и съвети за управление на човешките ресурси.
Cookie |
---|
__cf_bm |
__cfduid |
_ga |
_gat |
_gid |
_grecaptcha |
cf_chl_2 |
cf_chl_prog |
cf_chl_rc_ni |
cookielawinfo-checkbox-marketing |
cookielawinfo-checkbox-necessary |
rc::a |
rc::b |
rc::c |
Cookie |
---|
_fbp |