Naouskane na ofisa

Предизвестие за напускане – Как да кажете на шефа си, че си тръгвате?

Как да кажете на шефа си, че искате да напуснете? Има ли начин, по който да подадете предизвестие, избягвайки конфликтна ситуация и запазвайки добрите отношения с работодателя?

В динамичния свят, в който живеем, сменянето на работно място се случва далеч по-често, отколкото преди. Причините може да са много – липса на удовлетвореност от условията, не виждате възможност за развитие, не се чувствате добре в средата или пък се местите в друг град, дори държава, или просто чувствате, че не сте на правилното място.

Без значение от мотивите, трябва да преминете през неудобния момент да съобщите на мениджъра си за вашето решение. Важно е обаче как ще го направите, не само, за да запазите доброто отношение помежду си, но и за да вземете плюсовете от ситуацията – добра препоръка към потенциален работодател или пък отворена вратичка, ако в бъдеще имате желание да подновите работните си отношения.

В статията ще ви споделим 6 съвета, чрез които по-лесно да съобщите на шефа си, че напускате и как да направите времето си в предизвестие по-приятно.

sreshta s menidjyr

1. Поискайте индивидуална среща

Срещата на живо е част от добрата професионална етика и ще ви позволи да проведете продуктивен разговор с мениджъра си, обсъждайки всички детайли, свързани с вашето напускане. Ако работите дистанционно, то срещата може да бъде проведена и онлайн.

В случай че знаете кога искате да е последният ви работен ден, насрочете разговора за период, в който работодателят ви ще има достатъчно време да организира вашето напускане и да намери заместник за позицията. Когато подходите към ситуацията професионално и отделите нужното внимание, насрочвайки среща, показвате, че цените времето на вашия мениджър и сте загрижени за развоя на събитията.

2. Обяснете причините за напускането ви

Опитайте се по време на срещата да не използвате думите “напускам”, “тръгвам си”, тъй като носят чувство на негативизъм и могат да създадат усещането у вашия мениджър, че вината е негова. Избягвайте и фрази като „Намерих по-добра възможност“ или „Нямам какво повече да науча тук“. 

Вместо това можете да обърнете тона в позитивна посока с “Нуждая се от нови предизвикателства” и “Искам да натрупам още умения”.

Най-важното е да бъдете искрени и открити с вашия мениджър, но не е нужно да изпадате в излишни подробности. Може да посочите общата причина за вашето напускане и ако тя например е, за да преследвате други кариерни възможности, можете да обясните какво сте научили на сегашната си позиция, което ще ви бъде полезно в новата работа, както и какви предизвикателства предлага новата позиция.

3. Подайте предизвестие за напускане

Не пропускайте и формалната част, в която официално, в писмен вид трябва да уведомите работодателя си за вашето желание да напуснете. Можете да се запознаете подробно със законовите изисквания за подаване на предизвестие за прекратяване на трудов договор, тъй като удостоверяването на връчването на предизвестието е съществен момент с оглед правата и задълженията на страните по трудовото правоотношение.

От гледна точка на самото съобщаване на мениджъра ви за вашите намерения, добре е да го направите в срок, достатъчно дълъг, който да позволи наемане на нов служител за позицията, включително неговото обучение или пък преразпределение на вашите задължения към колеги от екипа и предаване на работата.

plan za rabota

4. Помогнете със съставянето на план за предстоящите промени

Добър начин да оставите добро впечатление, преди да си тръгнете е чрез съдействие за съставяне на план за предстоящите промени. Осигурете пълна прозрачност относно всичко, върху което сте работили, създайте инструкции в писмен вид или пък запишете кратки видеа, включете всички заинтересовани страни и ги уведомете за сроковете на проектите ви. Не забравяйте и да осигурите достъп до акаунти или контакти на клиенти и партньори, с които сте водили комуникация.

Така ще улесните предаването на задачите ви и ще направите процеса по-ефективен. Също така ще предотвратите получаване на обаждания или съобщения след вашето напускане, в които колегите ви биха ви потърсили за информация, свързана с някоя ваша предишна задача.

Не на последно място, помогнете на HR отдела и мениджъра си с идентифицирането на качества и умения, които трябва да притежава новия ви заместник, за да може да изпълнява задълженията ви. Може да съставите описание на длъжността или пък задача, която да се изпраща по време на процеса на подбор, за по-добро отсяване на кандидатите.

5. Покажете, че сте благодарни

Когато провеждате срещата с мениджъра си, не пропускайте да изразите благодарност за възможностите, които сте получили в компанията. Не е изключено тази позиция да е дори една от причините, поради които сте получили новата си работа. Това ще създаде още по-добро впечатление преди напускането ви и ще покаже, че оценявате времето, прекарано във фирмата. 

parti za napuskane

Ако сте работили заедно с определени колеги, които са ви оказвали съдействие през годините, не пропускайте и тях. Можете да им направите малък жест, като им напишете послание в картичка, имейл или пък, ако сте още по-близки, да организирате прощално парти по повод вашето заминаване.

Тези жестове могат да засилят професионалните ви връзки по време на кариерното ви развитие. Във ваша полза ще е да поддържате добри отношения с бившите си колеги, тъй като никога не знаете дали в бъдеще пътищата ви няма да се пресекат по един или друг начин.

6. Направете изходящо интервю

Без значение дали причините поради които напускате са нагитивни или просто имате нужда от промяна, фактът, че сте взели решението да тръгнете по различен път, означава, че нещо в сегашната ви позиция не ви удовлетворява.

За вашият работодател би било полезно да получи вашата обратна връзка, за да може да приложи подобрения и да осигури по-добри условия на работа за настоящите и бъдещи служители. Ако специалистите от отдел Човешки ресурси имат практиката да провеждат изходящо интервю, това е един добър начин да споделите мнението си. Не е грешно обаче и сами да поискате такова, в случай че фирмата няма такава практика.

razgovor na chetiri ochi

Как да подходите, ако мениджърът ви не реагира добре?

Всеки мениджър реагира по различен начин, когато научи, че служител от неговия екип има желание да напусне. Повечето ще изразят уважение към вашето решение, но някои може да го възприемат като предателство. Ако изразят разочарование или пък се ядосат,  запазете професионализма си и споделете за своите намерения по уважителен начин.

Например, можете да използвате следните думи: „Разбирам какво казвате и уважавам начинът, по който се чувствате, но смятам, че това е най-доброто решение за мен в този момент.“

Продължете да подчертавате, че сте благодарни за възможностите и опита, който сте придобили, но също така отстоявайте своето решение. Ако мениджърът ви продължи да реагира негативно, важно е да останете спокойни и да насочите вниманието към конструктивния преход и успешното приключване на задачите си преди да напуснете.

Използвайте оставащото време стратегически

Смяната на работно място не винаги е лесна задача. Често освен притесненията за това какво ни очаква на новата работа, носим и чувство на вина или дълг към настоящия си работодател поради факта, че напускаме.

Има начини, по който да смекчите обстоятелствата и да направите ситуацията по-благоприятна както за вас, така и за мениджъра ви. Бъдете откровени, покажете, че сте благодарни и окажете съдействие при предаване на работата. 

Предстои ви нещо ново, затова се опитайте да оставите негативните емоции зад гърба си, докато тече срокът на предизвестие. Изграждането на взаимоотношения и ценни връзки отнема време, а разрушаването им понякога се случва само за един миг. Използвайте оставащото време на сегашното ви работно място по възможно най-добрия за вас начин и не позволявайте да изгубите възможни ценни контакти.

Още полезни статии:

Планиране на човешките ресурси – всичко, което трябва да знаете

Какво искат служителте от работодателите си днес

Управление на микрониво: 7 Признака на поведението