Индексът за препоръка на служителите (eNPS) е показател, който измерва удовлетвореността на служителите от тяхната работа. Този показател отчита колко точно са склонни служителите да препоръчат компанията, в която работят, като работодател.
Индексът се базира на следния въпрос:
По скалата от 0 до 10, колко сте склонни да препоръчате на друг да работи за нашата компания?
Служителите дават своята оценка, а отговорите им се обработват от HR екипа по категории:
Съдържание
(Брой на промоутърите – брой на противниците) / (броя на анкетираните) х 100
При анализ на резултатите е нормално да се получи резултат между 10 и 20; резултат между 20 и 30 се счита за добър, а между 40 и 50 за изключителен.
Примерни изчисления:
В случай, че 60% от служителите са отбелязали 9-10 (промоутъри), 20% от служителите са отбелязали 7-8 (пасивни), а останалите 20% са отбелязали 0-6 (противниците), то общият резултат на компанията е 60-20 = 40. Тоест, тази компания има изключителни резултати, макар и по-близо до долната граници.
Индексът eNPS помага на специалистите да оценят не само как се справя компанията, но и колко лоялни са нейните служители към нея и как да задълбочат тази лоялност. При приемането на мерки вследствие на данните от индекса може да се наблегне на ключови сфери като:
Освен това, въвеждането на подобрения, базирани на данни от индекса, може да привлече нови служители. Според проучване от 2012г., препоръките от служители са довели до най-много нови назначения в компанията – цели 39,9%.
Ролята на специалистите е да проведат ефективно проучване сред служителите, да анализират резултатите и да изготвят план за въвеждане на промени на база на получените данни. Следните стъпки биха могли да доведат до успешно въвеждане на eNPS система:
Оставете място и за отворени отговори, където служителите да имат възможност сами да обяснят причините, поради които са дали съответния отговор. Това ще ви даде ценна информация „от източника“. Важно е при провеждане на проучването служителите да бъдат уведомени предварително. Така те ще могат да се подготвят и да отделят достатъчно време и внимание на попълването му.
Анализирането на получената информация чрез различни методи ще ви позволи да прецените по-добре какво означават те. Например, можете да разделите отговорите по отдели, продължителност на правоотношението, роля в компанията. По този начин след това ще можете по-лесно да изградите стратегия. Ще прецените и дали даден проблем се отнася за цялата компания или за определена група служители.
Принципно такива проучвания се провеждат на всеки 3 до 6 месеца. Този процес дава възможност на служителите да предоставят конструктивна обратна връзка и да взаимодействат с мениджмънт нивото. По този начин те също поемат част от отговорността за развитието на компанията, а колкото по-лично ангажирани се чувстват с развитието на компанията, толкова повече нараства и лоялността им към нея.
Важно е да прочетете всички отговори и да използвате обратната връзка, която ви дават, за да увеличите успешните практики и да подобрите тези, които са неефективни. Вашата роля е да адресирате обратната връзка от противниците. Така можете да превърнете противниците в промоутъри.
Този индекс помага на HR специалистите да следят лоялността на служителите към компанията. С негова помощ може да се повиши ангажираността на служителите с това, което се случва в екипа. Може да се подобри тяхното благосъстояние и удовлетвореността им от работното място. Подобряването на преживяването на служителите на работното им място е ключово за изграждането на екип, който е по-мотивиран, тъй като колкото по-доволни са служителите на работното си място, толкова повече ще допринасят за положителната работна среда.
Не на последно място, следва да се отбележи, че компании, които са в графата „изключително“ представяне по този показател, се представят по-добре на пазара отколкото тези с „нормални“ резултати. Всъщност, според проучване на агенция „Галъп“, компании с високи показатели на eNPS имат 81% по-малко отсъствия от работа. Имат и, както следва: 18% по-малко оборот на служители на позиции с принципно висок оборот; 43% по-малко оборот на служители на позиции с нисък оборот, както и 23% по-високи печалби.
Индексът за препоръка на служителите (eNPS) е от жизнено важно значение за HR специалистите за разбирането и повишаването на удовлетвореността на служителите и на тяхната лоялност към компанията. Чрез ефективното провеждане и анализиране на проучвания на този индекс, компаниите могат да разберат по-добре нивата на ангажираност на служителите си и да определят кои сфери имат нужда от подобрение. Така че eNPS не е просто показател за това до каква степен служителите са склонни да препоръчат компанията, в която работят, а дава и цялостно отражение на това какво е качеството на работната среда.
Високите резултати при eNPS са в пряка зависимост с намалените отсъствия от работа, с оборота на служители, както и с по-високите приходи, видно от проучването на агенция „Галъп“. Следователно чрез приоритизирането на този индекс и предприемането на реални действия, базирани на резултатите от него, компанията може да създаде по-позитивна работна среда. Също така и да има по-добри бизнес резултати. Фокусът върху ангажираността и удовлетвореността на служителите е ключов при създаването на работна сила, която е продуктивна и лоялна. В дългосрочен план това ще доведе и до изграждането на по-силна и по-успешна компания.
Вижте повече:
Здравословно работно място – 10 ползи за вашия бизнес
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Полезна информация, свързана с дигитализацията на HR процесите и съвети за управление на човешките ресурси.
Cookie |
---|
__cf_bm |
__cfduid |
_ga |
_gat |
_gid |
_grecaptcha |
cf_chl_2 |
cf_chl_prog |
cf_chl_rc_ni |
cookielawinfo-checkbox-marketing |
cookielawinfo-checkbox-necessary |
rc::a |
rc::b |
rc::c |
Cookie |
---|
_fbp |