Обучение и развитие на служители

Обучение и развитие на служители

Програмите по обучение и развитие са HR процес, който позволява на служителите да повишат своята компетентност и по този начин да подобрят представянето на компанията. Този процес дава на служителите необходимите умения да поемат нови отговорности или да подобрят представянето си в работата. Служителите могат да подобрят уменията си в области като:

  • лидерство 
  • технологии
  • анализ на данни 
  • личностно развитие
  • мениджмънт
  • емоционална интелигентност

Изброяването не е изчерпателно, а само примерно. 

Защо трябва експертите по човешки ресурси да се интересуват от програми по обучение и развитие?

Програмите по обучение и развитие предоставят на служителите рамката и ресурсите да придобият ключови умения, чрез които да преуспяват в постоянно развиващата се работна среда. Инвестициите в обучението на служителите може да повишат:

  • стойността на служителите
  • удовлетвореността от работата 
  • нивата на задържане 
  • мотивацията  
  • ангажираността към работата
  • увереността на служителите 
  • представянето на компанията 

Според проучване на Делойт от 2019 г., кандидатите за работа оценяват „възможността за учене“ като основен фактор при избора на определена работа/компания пред друга. Тоест, обучението и развитието привличат служители, защото допринасят допълнително значение и удовлетворение в работата и обогатяват преживяването им. Тъй като работният свят постоянно се променя, работодателите също имат директна полза от това да развиват уменията на служителите си, като интегрират тяхното обучение и развитие в работния процес. Това всъщност е по-ефективно и евтино отколкото да се наемат външни кандидати. 

Как биха могли експертите по човешки ресурси ефективно да имплементират програма по обучение и развитие?

Експертите по човешки ресурси могат да включат програма по обучение и развитие в компанията, като следват тези стратегически стъпки:

  • Идентифициране на таргет група: Фокусирайте се на определен отдел или екип от хора. Така може да стесните кръга на възможности за обучение и развитие, които да им предложите.
  • Автономност на служителите: Като дадете на служителите възможност да контролират кариерното си развитие, си осигурявате тяхното съдействие в процеса. Вместо да принуждавате служителите да участват в обучения, им позволете сами да изберат теми и начин, по който да учат. Така може ефективно да промотирате тяхното развитие.
  • Анализ на нуждите: Важно е да изследвате и сравнявате нуждите на компанията с тези на служителите. Така може да предложите правилните обучения, ментори и методи за онлайн обучение, така че да адресирате интересите им.
  • Оценяване на програмата по обучение и развитие: Като специалист по човешки ресурси, можете да измерите и оцените подобрението в работата на служителите в резултат на програма по обучение и развитие. Като проверявате нейната ефективност, си гарантирате, че продължава да подобрява работата на служителите, като в същото време подпомага и развитието на компанията.

Как обучението и развитието подобряват работната култура в компанията?

Обучението и развитието играят значителна роля в подобряването на работната култура по различни начини:

  • Подобряват уменията и знанието: продължаващото обучение и развитие гарантират, че служители са наясно с най-новите тенденции и технологии в съответната индустрия. Това не само помага на компанията да е конкурентоспособна, но и повишава увереността и компетентността на служителите.

  • Стимулират иновациите: Като стимулират обучението и развитието на служителите, компаниите създават среда на иновации и креативност. Служителите се сблъскват с нови идеи и умения и са по-склонни да мислят извън установените рамки и да допринасят с нова перспектива.

  • Увеличават на ангажираността на служителите и тяхната удовлетвореност: Служителите се чувстват ценени и приобщени към развитието на компанията, когато им се предлагат възможности да се обучават. Това повишава тяхната ангажираност и удовлетвореност и води до по-позитивна работна среда.

  • Създават среда на взаимопомощ: Обучението често включва съвместна и екипна работа, което може да задълбочи връзката между служители. Тази среда на взаимопомощ е ключов елемент на здравословната работна среда.

  • Подпомагат кариерното развитие: Служителите са по-склонни да останат в компания, която инвестира в тяхното кариерно развитие. Възможностите за обучение и развитие могат да помогнат на служителите да видят ясно своя кариерен път в компания, като това да намали степента на напускане.

  • Създават култура на постоянно подобряване: Компания, която приоритизира обучението и развитието  на служителите си, създава култура, която уважава постоянното подобряване и високото качество. Като това може да доведе до по-доброто представяне на служителите и съответно успех за компанията.

  • Промотират адаптивност:  В динамично променящия се бизнес свят, това да си адаптивен е от съществено значение. Редовното обучение и развитие на служителите им помага да са по гъвкави, да се адаптират по- лесно и да се справят с нови предизвикателства.

  • Привличат добри кадри: Силна програма, която предлага  обучение и развитие, би могла да е ключов фактор за привличането на нови таланти към компанията. Добрите служители често търсят компании, където могат да се развиват и да растат кариерно.

Заключение

Инициативите, свързани с обучението и развитието на служителите допринасят за позитивна, динамична и иновативна работна среда. Такава среда е ползотворна както за служителите, така и за компанията като цяло. Подобни програми също така допринасят за удовлетвореността на служителите от тяхната работа и им позволяват да са по-гъвкави и да изпълняват различни роли в компанията и да се справят по-успешно с новите предизвикателства. Тези програми спомагат за това служителите да са по-активно ангажирани в компанията и по-лоялни към нея  А това от своя страна води до изграждането на добра работна среда и за развитието на съответния бизнес като устойчиво и предпочитано място за работа.

Прочетете още:

7 HR метрики за подобряване на ефективността в бизнеса

Видове инструктаж на работното място