Удовлетворен служител=ангажиран служител?

Удовлетворен служител=ангажиран служител?

Всеки служител иска да се чувства удовлетворен от работата си. Удовлетворен служител означава доволен от заплатата си, от бонусите, от средата, от безопасността на работното място и от предоставените ресурси. Такива служители започват работния си ден навреме, изпълняват очакванията за позицията си и усещат, че имат накъде да се развиват в компанията. Удовлетвореността от работата е положителен показател. Високите нива на удовлетвореност на служителите привличат и нови кандидати и поддържат нивата на задържане в определени рамки, които създават условия за това ангажираността на служителите да нараства.

Каква е разликата между ангажиран и удовлетворен служител?

Служителите, които са ангажирани с работата си, не само са удовлетворени, но и са по-отдадени и ентусиазирани както по отношение на работата, така и на компанията. Служители, при които има висока ангажираност, вярват в мисията на тази компания. Те не са там просто за да им се плати (въпреки че това е важна причина!). Вместо това, те имат желание да допринесат за развитието на компанията над това, което се очаква от тях по договор.

Като цяло служителите, които имат високи нива на ангажираност, се чувстват вдъхновени по отношение на работата и имат дълбока емоционална връзка с нея. На работното си място имат поне едно близко приятелство; чувстват се мотивирани да допринесат и техният принос е оценяван. Тези служители разбират какво се очаква от тяхно и избират да надскочат тези очаквания с отдаденост към работата. Тяхната отдаденост е заразна за всеки друг удовлетворен служител. Те осъзнават, че работата им е ценна и е свързана с по-голяма цел. Затова допринасят с уменията си, знанието си, таланта си и с отдаденост. Така помагат и на други да издигнат компанията заедно.

Ангажираността на всеки удовлетворен служител е необходима за успеха на компанията

Един удовлетворен служител си върши работата съвестно. Удовлетворените служители имат добри резултати и са иновативни в работата си – все неща, които са естествено следствие от това, че са ентусиазирани за своята позиция. В резултат на това, ангажираността повишава нивата на задържане на служителите, както и тяхната продуктивност. В дългосрочен план това повишава удовлетвореността на клиентите и влияе положително на приходите на компанията. Повече за това как да повлияете на нивата си на задържане и напускане, можете да прочетете тук.

Как компаниите могат да преминат от удовлетвореност към ангажираност?

Нивото на ангажираност на всеки служител зависи от тяхната личност и амбиции в комбинация с външни фактори като например заобикалящата ги социална култура и ценностите в обществото. Въпреки това компаниите имат своята роля и могат да допринесат служителите да не са просто удовлетворени от работата си, а да са активно ангажирани с нея. Ето няколко техники, които можете да приложите:

Направете добро първо впечатление

Процесът по наемането и внедряването на нови служители е определящ за това как служителите ще започнат в компанията. Можете да използвате процеса по внедряването, за да повишите първоначалния ентусиазъм на новонаетите служители. Насърчавайте новите им иде. Създавайте възможности за нетуъркинг. Насочвайте хората как тяхната роля се вписва в цялостната визия на компанията. Това ще изгради позитивна връзка със служителите и ще постави стабилна основа за тяхното развитие и доброто им представяне в компанията. Позитивно начало за бъдещ ангажиран и удовлетворен служител.

Измервайте във времето кой е удовлетворен служител

Удовлетвореността се измерва чрез индекса eNPS (Индекс за препоръка на служителите), чрез който се измерва колко са склонни служителите да препоръчат компанията, в която работят, на свои приятели. Друг начин да измерите удовлетвореността и ангажираността е чрез проучвания или като наемете трети лица, които да участват във фокус група. По този начин служителите ще могат да обсъдят ангажираността си с неутрален човек.

Насърчавайте самостоятелност у служителите

Хората се представят най-добре, когато имат свободата да изразят своята независимост. Това да се отнасяте със служителите си като важна част от компанията и да им давате задължения и отговорности, им дава възможност лично да допринесат за развитието на компанията.

Предлагайте им опции за учене и развитие

Непрестанното подобряване на уменията кара служителите да се чувстват свързани с работата си и стимулирани да я вършат по-добре. Според проучване на Deloitte за 2019г., за служителите възможността да учат е една от основните причини да приемат дадена работа.

Оценявайте постиженията им

Няма начин недооценен служител да бъде удовлетворен служител. Демонстрирайте признание за усърдната работа на хората в екипа си. Независимо дали ще решите да го направите публично, или като им оставите собственоръчно написана бележка на бюрото, това може да направи силно положително впечатление. Това да благодарите на служителите си им показва, че те са ценни и ценени. Спомняте ли си последния път, когато някой искрено ви каза „Благодаря“? Тези думи могат да повишат мотивацията на служителите, понякога дори за няколко години напред.

Удовлетвореността от работата е необходима първа стъпка към ангажираността на служителите. В случай че ръководството не успее да осъществи този преход, усещането на служителя може да е за застой в работата му. За работодателите е важно да насърчават ангажираността на служителите. По този начин могат да използват по-голяма част от техния потенциал и да подобрят представянето им. А това допринася за дългосрочния успех на бизнеса.

Прочетете още:

Какво означава ангажираност на служителите

HR Показатели за ефективност (KPIs) – Измервате ли ги правилно?