Новите правила за инструктажи за безопасност по ЗБУТ

Новите правила за инструктажи за безопасност по ЗБУТ

През юни месец тази година бяха направени съществени промени в Наредбата за условията за реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на безопасни условия на труд. Тези промени обаче влизат в сила от този месец – 27 септември 2024 г. И тъй, какво ново трябва да знаем за провеждането на инструктажи за безопасност?

Инструктажи за безопасност на работното място

На първо място, работодателят е длъжен да провежда инструктажи на работното място във връзка с безопасността и здравето на служителите и работниците по време на изпълнението на техните задължения. Видовете инструктажи остават същите – начален; на работното място; периодичен; ежедневен и извънреден. Новото в Наредбата е, че вече изрично е уредено, че инструктажите могат да се провеждат както присъствено, така и дистанционно.

Всъщност едно от основните нововъведения е възможността за дистанционно провеждане на обученията и инструктажите, включително за работещите от разстояние. В Наредбата е предвидено това да става чрез средствата на информационните и комуникационните технологии. 

  • Правилата за провеждане трябва да бъдат утвърдени от работодателя. 
  • Въведено e и задължение за работодателя да информира работещите с правилата за провеждане.

Документиране на проведените инструктажи за безопасност

На следващо място, задължението на работодателя да документира проведените инструктажи се видоизменя. Това вече може да се случи не само в Книга за инструктажи, както беше досега, но и чрез електронни документи. Чрез тази промяна българското законодателство се привежда в съответствие с европейското и по- конкретно Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО.

Работодателят е длъжен да съхранява документите по начин, който не позволява случайното им или незаконно унищожаване. Именно в изпълнение на това задължение, поддържането на електрони досиета на служителите е изключително полезно.

Отпаднали задължения

В тази връзка отпада задължението на длъжностното лице, провело начални инструктаж да издава служебна бележка и тя да се съхранява в досието.

Освен това отпада задължението на работодателят да осигурява провеждане на инструктаж по безопасност и здраве на всички лица, посещаващи производствената зона на предприето. Такова задължение той има само към работещите или командировани в предприятието служители; както и за лица, за които се провежда обучение или производствена практика. Това е вследствие на две решения на ВАС от предходната година, с които разпоредбата бе обявена за нищожна.

Разбира се, целта на провеждането на инструктажи за безопасност на работното място и осигуряване на безопасни условия на труд, е да бъдат предотвратени трудови злополуки. Информация за това какво представлява трудова злополука, можете да намерите тук., а за това кога е налице трудова злополука тук. Каква е процедурата, ако въпреки всички предприети мерки все пак се стигне до трудова злополука, можете да разберете тук.

Прочетете още:

Оценка на риска във връзка с безопасността и здравето при работа

Как да дигитализирате трудовите досиета на служителите